Είναι κρίμα να βγαίνουν σήμερα σαν υπερασπιστές της αγάπης
και της ηθικής και να ξεχνούν τόσο εύκολα το παρελθόν τους. Στη συγκεκριμένη
δολοφονία είναι υπεύθυνοι οι δημοσιογράφοι της εποχής, οι ηθοποιοί της δεξιάς
και οι αριστεροί διεθνιστές που σήμερα υπερασπίζονται τον πολιτισμό και απαιτούν τον
σεβασμό του ελληνικού λαού. Δηλαδή ένα ολόκληρο πολιτικό κατεστημένο που από τότε μέχρι σήμερα συνεχίζει να κάνει εγκλήματα δολοφονώντας τα αθώα σώματα και τις καρδιές των Ελλήνων. Με το χρήμα τους το πολιτικό κατεστημένο έριξε στη λήθη έναν ολόκληρο λαό.
Βλέπετε το χρήμα βουλώνει ακόμη και τις καρδιές των ανθρώπων που δεν έχουν εθνικιστικές και σοσιαλιστικές ιδέες.
Η Ελένη Παπαδάκη υπήρξε μια μεγάλη ηθοποιός, εφάμιλλη της
Κυβέλης και της Μαρίκας Κοτοπούλη. Αλλά, μολονότι ακούμε και διαβάζουμε συχνά
γι αυτά τα δύο ιερά τέρατα του ελληνικού θεάτρου, για την Παπαδάκη σπάνια
ακούμε καμιά κουβέντα. Η Ιστορία, όταν είναι να αναφέρει το όνομά της, δαγκώνει
τη γλώσσα της. Σιωπή. Καλύτερα να ξεχαστεί αυτή η θεατρίνα που μας θυμίζει τις
ντροπές και τα λάθη του παρελθόντος μας, την τύφλωση, το φθόνο και το φανατισμό
μιας σκληρής εποχής.
Ο περισσότερος κόσμος δεν έχει ακούσει ποτέ το όνομά της,
ενώ ακούει ταχτικά τα ονόματα της Κατίνας Παξινού, της Βάσως Μανωλίδου, της
Έλλης Λαμπέτη, της Μελίνας Μερκούρη. Σπουδαίες ηθοποιοί όλες τους και κυρίως
τυχερές, εφόσον το άστρο τους δεν έσβησε με το θάνατό τους, αλλά εξακολουθεί να
λάμπει στη συλλογική μας μνήμη. Αλλά η Ελένη Παπαδάκη ξεχάστηκε, επειδή υπήρξε
άτυχη και θα δούμε γιατί.
Γεννήθηκε το 1903 από οικογένεια ευκατάστατη και
καλλιεργημένη. Όταν νεαρή κοπέλα ανακοίνωσε στους γονείς της ότι ήθελε να
γίνει θεατρίνα, εκείνοι αρνήθηκαν. Υποχώρησαν όμως αργότερα μετά από τη δική
της επιμονή. Ξεχώρισε αμέσως από τα πρώτα της βήματα και γρήγορα κατέκτησε
κοινό και κριτικούς. Θεωρήθηκε η τρίτη σημαντική ερμηνεύτρια μετά την
Κοτοπούλη και την Κυβέλη και, αν ζούσε περισσότερο, ίσως κατακτούσε την πρώτη
θέση.
Τα προβλήματα άρχισαν, όταν πήγε στο Εθνικό Θέατρο. Η
λάμψη και το ασύγκριτο ταλέντο της επισκίασαν επικίνδυνα τις άλλες ταλαντούχες
συναδέλφους της που ένιωσαν φθόνο γι αυτήν. Ξεκίνησε έτσι ένας παρασκηνιακός
πόλεμος με στόχο τον παραγκωνισμό της. Κύρια αντίπαλός της ήταν η Κατίνα
Παξινού που με την εύνοια του Φώτου Πολίτη και του Δημήτρη Ροντήρη έγινε η
πρωταγωνίστρια του Εθνικού. Στην Παπαδάκη έδιναν δευτερεύοντες ρόλους ή ρόλους
ακατάλληλους για να αξιοποιήσει το ταλέντο της.
«Δεν φαντάζεσαι πόσο «καλλιεργημένο» είναι το έδαφος από την
Κατίνα για την Κατίνα. Η κατάσταση πάντοτε αηδής», γράφει η Ελένη Παπαδάκη σε
μια φίλη της, όταν πήγε στην Αγγλία μαζί με την Παξινού και άλλους ηθοποιούς
για μερικές παραστάσεις. Μόνο ο Κωστής Μπαστιάς για όσο διάστημα ήταν
διευθυντής του Εθνικού, την υποστήριξε και της έδωσε τους ρόλους που της
άξιζαν.
Οι κριτικοί που έβλεπαν τον παραγκωνισμό της,
διαμαρτύρονταν. Γράφει ο Ιωάννης Σιδέρης, ο ιστορικός του νεοελληνικού θεάτρου:
«Είναι καταφανής η αδικία της από τους σκηνοθέτες...Μου είναι αδύνατον να
καταλάβω πώς η Παπαδάκη κάνει τόσο λίγες εμφανίσεις στη σκηνή, ενώ
αποδεικνύεται πως είναι η μοναδική γυναίκα του Εθνικού κι από τις καλύτερες του
ελληνικού θεάτρου...Είναι αδικημένη η Παπαδάκη που κάθε ίνα της, κάθε κύτταρό
της είναι παλμός, ορμή, ουσία, τέχνη».
Παρ’ όλα αυτά ερμήνευσε μεγάλους ρόλους. Έπαιξε τη
Μαργαρίτα Γκωτιέ στην «Κυρία με τις καμέλιες» του Αλέξ. Δουμά υιού, την
Έλα Ρέντχάιμ στο «Γιάννη Γαβριήλ Μπόργκμαν» του Ίψεν, τη Λαίδη Ουίντερμηρ
στη «Βεντάλια της λαίδης Ουίντερμηρ» του Όσκαρ Ουάιλντ, τη Δυσδαιμόνα στον
«Οθέλο» του Σαίξπηρ, την Κλυταιμνήστρα στην «Ηλέκτρα» του Σοφοκλή, την
Αντιγόνη στην ομώνυμη τραγωδία του Σοφοκλή, τη Βασίλισσα Ελισάβετ στο «Ντον
Κάρλος» του Σίλερ, την Ιφιγένεια στην «Ιφιγένεια εν Ταύροις» του Ευριπίδη, την
Εκάβη στην ομώνυμη τραγωδία του Ευριπίδη. Οι ερμηνείες της υπήρξαν
συγκλονιστικές και οι κριτικές που έπαιρνε κάθε φορά διθυραμβικές.
Αλλά η Ελένη Παπαδάκη έκανε ένα μοιραίο λάθος, υπήρξε φίλη του τότε πρωθυπουργού Ράλλη.
Το Νοέμβριο του 1944 η απελευθέρωση της Ελλάδας βρίσκει τους
Έλληνες διχασμένους. Στις εκλογές του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών επικρατεί η
δεξιά παράταξη: Δημήτρης Χορν, Άννα Καλουτά, Ρένα Βλαχοπούλου, Ορέστης Μακρής,
Βασίλης Αυλωνίτης, Σπύρος Μουσούρης και άλλοι. Από την απέναντι πλευρά
είναι οι αριστεροί: Αιμίλιος Βεάκης, Μάνος Κατράκης, Δήμος Σταρένιος, Δημήτρης
Μυράτ, Τίτος Βανδής, Αλέξης Δαμιανός, Νίκος Τζόγιας και άλλοι. Αρχίζουν οι
προγραφές. Στις 23 Νοεμβρίου δημοσιεύεται μια λίστα με τον τίτλο «Οι προδόται
ηθοποιοί». Οι προδόται ηθοποιοί δικάζονται με συνοπτικές διαδικασίες και
αποβάλλονται από το Σωματείο. Στις 24 Νοεμβρίου στο θέατρο Διάνα η Ελένη Παπαδάκη
«δικάζεται» και αποβάλλεται. Ακούγονται οργισμένες φωνές: «Θάνατος στην π...!».
21 Δεκεμβρίου 1944. Κάποιοι συνάδελφοι της ηθοποιού που δεν
θα μάθουμε ποτέ με σιγουριά ποιοι ήταν, την καταδίδουν στην ΟΠΛΑ, τη λαϊκή
αστυνομία του ΚΚΕ. Επί κεφαλής της ΟΠΛΑ είναι ένας νεαρός 23 χρονών, ο Ορέστης.
Αυτός ζητά τη σύλληψή της.
Η Ελένη Παπαδάκη συλλαμβάνεται στις 5.30 το απόγευμα και
οδηγείται στο κτήριο της πολιτοφυλακής. Η φίλη της Αιμιλία Καραβία έρχεται
αργότερα και ζητά πληροφορίες από τον υπεύθυνο, ο οποίος της συστήνεται ως «ο
Μαρά της Γαλλικής Επανάστασης». Ο «Μαρά» λέει στην Αιμιλία Καραβία αυτό
που κυκλοφορεί και στα στόματα των άλλων, ότι δηλαδή την Ελένη Παπαδάκη την
έχει καταγγείλει μια ομάδα ηθοποιών.
Μετά από αρκετές ώρες την παίρνουν για ανάκριση. Η
κατηγορία που της αποδίδουν είναι ότι έχει παντρευτεί τον κατοχικό
πρωθυπουργό Ράλλη. Εκείνη το αρνείται: «Πιστέψτε με, δεν σας λέω ψέματα.
Αφήστε με να σας φέρω αύριο μάρτυρες, ανθρώπους που έσωσα. Δεν ήξερα ότι θα με
πιάνατε, αλλιώς θα έφερνα τις αποδείξεις», λέει η ηθοποιός.
«Είναι περιττό το φως. Υπάρχουν αποδείξεις ότι είσαι η κ.
Ράλλη», της απαντούν. Οι αποδείξεις ήταν οι εφημερίδες που λασπολογούσαν εις
βάρος της.
Γύρω στα μεσάνυχτα μεταφέρεται μαζί με άλλους
καταδικασμένους, χωροφύλακες κυρίως και αστυνομικούς, στα Διυλιστήρια της
ΟΥΛΕΝ.
Ο Βλάσης Μακαρώνας, στη δίκη του που έγινε αργότερα, θα
περιγράψει τα γεγονότα που έλαβαν χώρα εκεί: «Μου την έφεραν σε ταξί», είπε,
«ήταν τυλιγμένη στο γούνινο παλτό της, γιατί έκανε διαβολόκρυο». Οι
μελλοθάνατοι περνούσαν μπροστά από τον Ορέστη που τους αφαιρούσε τα πολύτιμα αντικείμενα.
Από την Παπαδάκη αφαίρεσε δυο δαχτυλίδια. Έπειτα ρώτησε τους άλλους: «Πώς είπε
αυτή ότι τη λένε; Παπαδάκη; Δεν είναι αυτή που καταδίκασε το Σωματείο Ελλήνων
Ηθοποιών;» Και έδωσε εντολή να τη σκοτώσουν.
Διέταξαν την Παπαδάκη να γδυθεί. Εκείνη έβγαλε τη γούνα της
που έγινε αμέσως κτήμα του Ορέστη. Την διέταξαν έπειτα να βγάλει και τα
υπόλοιπα ρούχα της. Εκείνη αναλύθηκε σε γοερές κραυγές και οι άλλοι
αναγκάστηκαν να τη γδύσουν με τη βία. Ο Μακαρώνας την έσυρε παραπέρα, αλλά κάτι
έγινε μέσα του εκείνη τη στιγμή, ίσως τον επηρέασαν οι οιμωγές της
Παπαδάκη, (ή μάλλον ούτε κι ο ίδιος δεν πρέπει να κατάλαβε τι του
συνέβη), πάντως αντί να χρησιμοποιήσει το τσεκούρι, όπως έκαναν με τους άλλους,
χρησιμοποίησε όπλο. Την πυροβόλησε δυο φορές στο κεφάλι. Βλέπετε οι διεθνιστές της
αριστεράς ξέρουν και αυτοί να σκοτώνουν και πάντα με την άδεια της ξεπουλημένης
δεξιάς. Όλοι θέλουν τον πολιτισμό αρκεί να προωθεί μόνο τις δικές τους ιδέες.
Δεν ξέρω αν την κατέδωσαν στην όπλα συνάδελφοί της ή αν είναι φήμες(δώσαν πάντως δικαίωμα να τους το κολλήσουν),πάντως το ότι την πρόδωσαν είναι εμπεριστατομένο και επικυρωμένο με την διαγραφή της.Αυτοί οι "καλλιτέχνες" ήταν οι:Βεάκης,Μορίδης,Γιαννίδης,Γλυνός,Παπαδούκα,Λώρη,Παιζή,Παπαθανασίου,Κατράκης,Σταρένιος,Καρούσος,Ντιριντάουα,Βανδής και πολλοί άλλοι,όλλη η αφρόκρεμα του εαμ θεάτρου.Σκατά στον τάφο τους.
ΑπάντησηΔιαγραφή